Statut Przedszkola Niepublicznego Kredka w Kamieńcu Wrocławskim
PODSTAWA PRAWNA
W statucie uwzględniono zapisy odnoszące się do przedszkoli niepublicznych wynikające z:
1. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 i 854).
2. Ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2024 r. poz. 986)
3. Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada
1989 r. (Dz. U. Nr 120 z 1991 r. poz. 526);
4. Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego (Dz.U. z 2017 r. poz.356 z poźn. zm.)
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
& 1
1. Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania placówki oświatowej zwanej w dalszej treści przedszkolem, którego pełna nazwa brzmi:
Przedszkole Niepubliczne Kredka Joanna Augustynowicz
2. Przedszkole jest placówką niepubliczną ogólnodostępną
3. Siedziba przedszkola: 55-002 Kamieniec Wrocławski, ul. Wrocławska 29.
4. Organem prowadzącym przedszkole jest Joanna Augustynowicz
z siedzibą w Kamieńcu Wrocławskim, ul. Wrocławska 29, 55- 002 Kamieniec Wrocławski.
5. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.
& 2
Ilekroć w dalszej części statutu jest mowa bez bliższego określenia o:
1) przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Niepubliczne Kredka
2) statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola Niepublicznego Kredka w Kamieńcu Wrocławskim
3) nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola,
4) rodzicach – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem,
5) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
& 3
1. Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2. Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka aby wychowanek osiągnął dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania - uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
3. Przedszkole realizuje swoje cele poprzez:
1) organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców oraz predyspozycji rozwojowych dziecka,
2) dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
3) stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności,
4) pomoc psychologiczno-pedagogiczną - odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka:
- indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej dzieci niepełnosprawnych,
- stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy,
- prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza.
4. Zadania przedszkola obejmują:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
7) promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego,
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
5. Sposób realizacji zadań przedszkola:
1) zadania programowe przedszkola realizuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna,
2) zadania programowe realizowane są poprzez organizowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowujących rozwój dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa,
3) działania wychowawczo-edukacyjne przedszkola ukierunkowane są na wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka w relacji ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym,
4) przedszkole wobec rodziny pełni funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze,
5) przedszkole uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres działań realizowanych w przedszkolu, m.in. poprzez częste zbieranie informacji dotyczących postępów dziecka i jakości pracy przedszkola.
6. Zakres i sposób wykonywania zadań opiekuńczych przedszkole ustala odpowiednio do potrzeb, możliwości rozwojowych dzieci oraz potrzeb środowiska z uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny:
1) podczas pobytu w przedszkolu dziecko pozostaje nieustannie pod opieką osoby dorosłej – nauczyciela wspomaganego przez personel pomocniczy.
2) wyjścia i wyjazdy poza teren przedszkola planuje nauczyciel – programowo i organizacyjnie,
3) w trakcie zajęć poza terenem przedszkola opiekę nad dziećmi sprawują pracownicy przedszkola w ilości 1:10,
4) wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami,
5) w przedszkolu nie mogą być stosowane wobec wychowanków żadne zabiegi z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy – bez stosowania leków.
7. Dziecko jest przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich na piśmie osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
Rodzice mogą zmienić osobę upoważnioną (pisemne upoważnienie według wzoru ustalonego przez dyrektora przedszkola) na inną w każdym czasie.
Dziecka nie wydaje się z przedszkola osobom wskazującym na użycie alkoholu lub innych środków odurzających.
Obowiązkiem osoby przyprowadzającej dziecko do przedszkola jest przekazanie go bezpośrednio nauczycielowi.
8. Przedszkole w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
1) organizuje współpracę rodziców z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, a także innymi wyspecjalizowanymi instytucjami, w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności poprzez:
a) oceny funkcjonowania dzieci,
b) określanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dzieci i ich uczestnictwo w życiu przedszkola,
c) ustalania efektów działań podejmowanych w celu poprawy ich funkcjonowania,
d) planowanie dalszych działań;
2) organizuje wsparcia merytorycznego dla nauczycieli i rodziców dzieci ze strony poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
9. Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
2) informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu,
3) promuje ochronę zdrowia.
10. Przedszkole stosuje przyjęte w placówce Standardy ochrony małoletnich.
ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
§ 4
Organami przedszkola są:
1. Dyrektor Przedszkola
2. Rada Pedagogiczna
& 5
Przedszkolem kieruje Dyrektor, który jest jego przedstawicielem na zewnątrz i przełożonym służbowym wszystkich pracowników.
Dyrektor przedszkola w szczególności:
1. Sprawuje nadzór pedagogiczny i odpowiada za realizację przez przedszkole programu nauczania i wychowania,
2. Sprawuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego przez aktywne działania prozdrowotne,
3. Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji,
4. Dysponuje środkami finansowymi przedszkola,
5. Wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wychowankom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
6. Odpowiada za organizację administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
7. Zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
8. Przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia oraz rozlicza z ich wykonania, dokonuje oceny pracy nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
9. Wykonuje inne czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników przedszkola,
10. Decyduje o przyjęciu dziecka do przedszkola i o skreśleniu dziecka – na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej – z listy wychowanków w przypadkach określonych w niniejszym Statucie,
11. Ustala wysokość opłat za posiłki,
13. Ustala zakres obowiązków nauczyciela, który reprezentuje placówkę i dyrektora w przypadku jego nieobecności.
14. Prowadzi i archiwizuje dokumentację przedszkola.
& 6
1. Przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 5, Dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, pozostałymi pracownikami i rodzicami (opiekunami prawnymi) wychowanków.
2. Dyrektor może upoważniać podległych pracowników do wykonywania w jego imieniu zadań wskazanych w § 5, sprawując wówczas nadzór nad ich prawidłowym wykonywaniem.
& 7
1. W przedszkolu działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor.
4. Przewodniczący Rady Pedagogicznej przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej i jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem przedszkola. Do wykonywania tych czynności można upoważnić sekretarza Rady Pedagogicznej, jeżeli Rada dokonała jego wyboru.
5. Z zebrania Rady Pedagogicznej sporządza się protokół i w terminie 10 dni od daty zebrania wpisuje się do księgi protokołów, która jest podstawowym dokumentem działalności Rady Pedagogicznej. Protokół z zebrania Rady, wraz z listą obecności jej członków, podpisuje przewodniczący obrad i protokolant.
6. Członkowie Rady Pedagogicznej mogą zgłaszać ewentualne poprawki przewodniczącemu do następnego posiedzenia. Rada na najbliższym zebraniu decyduje o wprowadzeniu zgłoszonych poprawek do protokołu.
& 8
1. Rada Pedagogiczna podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy Przedszkola,
2) zatwierdzanie projektu Statutu i jego zmiany opracowanych przez dyrektora,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
3. Szczegółowy tryb pracy Rady Pedagogicznej określa uchwalany przez Radę regulamin.
§ 9
1. Członkowie Rady Pedagogicznej i inni uczestnicy zebrań są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci lub ich rodziców (opiekunów prawnych), a także nauczycieli i innych pracowników Przedszkola.
2. Członek Rady Pedagogicznej zobowiązany jest ponadto:
1) czynnie uczestniczyć we wszystkich zebraniach i pracach Rady,
2) realizować przyjęte uchwały,
3) współtworzyć atmosferę życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków Rady,
4) współpracować z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
&10
1. Przedszkole jest placówką opiekuńczo-wychowawczo-dydaktyczną zapewniającą opiekę, wychowanie i naukę dzieciom od dwóch i pół do sześciu lat, objętym wychowaniem przedszkolnym.
2. Podstawą zgłoszenia dziecka do Przedszkola jest karta zapisu dziecka.
3. Dyrektor Przedszkola zawiera z rodzicami umowę świadczenia usługi edukacyjnej na okres jednego roku, która jest automatycznie przedłużenia na kolejne lata nauki.
4. Możliwe jest przyjmowanie dzieci na okres adaptacyjny w zmniejszonym wymiarze godzin lub na mniejszą liczbę dni w miesiącu poprzedzającym okres rozpoczęcia opieki/nauki dziecka z zawartą umową.
5. Organizację pracy określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
6. Przedszkole może rozszerzać ofertę opiekuńczą i edukacyjną w zależności od potrzeb.
7. Dziecko, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do placówki nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym ukończy 7 lat.
8. Organizację pracy i sposób funkcjonowania poszczególnych oddziałów określa na początku roku przedszkolnego dyrektor placówki w oparciu o obowiązujące przepisy oświatowe.
9. Liczba dzieci w oddziałach nie może przekroczyć 25 dzieci i uzależniona jest od możliwości bazowych warunkujących bezpieczeństwo i komfort pobytu dzieci .
10. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola są oddziały przedszkolne złożone z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, zainteresowań, uzdolnień i stopnia niepełnosprawności.
11. Możliwa jest organizacja innych grup dziecięcych dobranych według zainteresowań dzieci lub potrzeb ich rodziców, korzystających z dodatkowej oferty opiekuńczej, edukacyjnej, wychowawczej lub rekreacyjnej placówki.
12. Przedszkole może łączyć dowolnie poszczególne oddziały dzieci w jednej sali podczas tzw. „schodzenia się dzieci” do momentu rozpoczęcia pracy przez opiekuna danej grupy.
13. Możliwa jest łączenie poszczególnych grup w ciągu dnia podczas organizacji zajęć tematycznych lub dodatkowych zajęć prowadzonych przez firmy zewnętrzne lub inne osoby współpracujące z przedszkolem.
14. W okresie wakacyjnym a także w przypadku dużej absencji dzieci lub absencji chorobowej nauczyciela dopuszczalne jest tworzenie innego składu grup przedszkolnych
§11
1. Rok szkolny w przedszkolu rozpoczyna się 01 września a kończy 31 sierpnia następnego roku.
2. Placówka pracuje przez cały rok w godzinach od. 6.30. do 17.00, oprócz dwutygodniowej przerwy – wakacyjnej przypadającej na ostatni tydzień lipca i pierwszy tydzień sierpnia, przerw świątecznych, dni ustawowo wolnych, dodatkowo przedszkole zamknięte jest w dniach: 2.05, 24.12, 31.12, w piątek po Uroczystości Bożego Ciała oraz w piątek poprzedzający Święta Wielkanocne (Wielki Piątek).
§12
1. Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi, również zajęć dodatkowych, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych wychowanków i wynosić:-około 15 -20 minut dla dzieci 3 i 4. letnich; 25-30 minut dla dzieci 5 i 6 letnich.
§13
1. Praca opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcza w oddziałach przedszkolnych prowadzona jest w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
2. W oddziałach przedszkolnych realizowane są programy nauczania uwzględniające wymagania podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzone przez Ministra Edukacji Narodowej oraz własne programy nauczycieli zatwierdzone przez radę pedagogiczną.
3. Realizacja założeń podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się-od poniedziałku do piątku , przez 10 miesięcy w roku tj. od 1 września do 30 czerwca.
4. Czas pracy przedszkola ustala rokrocznie dyrektor placówki.
§14
1. Placówka zapewnia dzieciom zapisanym do oddziałów przedszkolnych uczestnictwo w zajęciach dodatkowych, w trakcie pobytu dziecka w przedszkolu, zgodnie z oczekiwaniami rodziców.
2. Ofertę zajęć dodatkowych, czas trwania oraz tygodniowy plan zajęć ustala i przedstawia do wiadomości rodziców dyrektor przedszkola.
3. Placówka może rozszerzać ofertę usług opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i rekreacyjnych w zależności od potrzeb środowiska i możliwości organizacyjnych i bazowych placówki.
4. Przedszkole może współpracować z innymi usługowymi placówkami kulturalno-oświatowymi w celu realizacji bogatej gamy dodatkowych form edukacyjno-kulturalnych.
§15
1. W celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju wychowanków, przedszkole organizuje żywienie.
2. Korzystanie z posiłków w przedszkolu jest odpłatne.
3. Przedszkole zapewnia wychowankom:
1) śniadanie,
2) obiad,
3) podwieczorek.
& 16
1. Za uczęszczanie dzieci do przedszkola pobierana jest od rodziców opłata tzw. opłata stała.
2. Opłata stała za przedszkole nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka.
1) Do opłaty stałej doliczana jest opłata za wyżywienie dziecka w przedszkolu za każdy dzień jego pobytu w placówce, w wysokości ustalanej przez osobę prowadzącą.
2) W przypadku nieobecności dziecka, opłata za wyżywienie zostanie pomniejszona zgodnie z umową z placówką, jeśli nieobecność dziecka zostanie zgłoszona sms na numer telefonu przedszkola najpóźniej do godziny 8.00 w dniu absencji.
3. Wychowankowie są ubezpieczani od następstw nieszczęśliwych wypadków przez rodziców korzystając z oferty ubezpieczyciela przygotowanej dla przedszkola Kredka lub w ubezpieczeniu indywidualnym.
4. Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice bądź prawni opiekunowie.
§ 17
1. W sytuacjach niezależnych od osoby prowadzącej przedszkole dopuszcza się możliwość wprowadzenia zmian w organizacji pracy placówki bez dokonywania zmian w jej Statucie.
Nowe zasady organizacyjne wynikłe z nieprzewidzianych okoliczności będą opisywane w odrębnych dokumentach.
2. Przedszkole będzie organizowało zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w sytuacji, gdy zajęcia zostaną zawieszone z powodu zaistnienia następujących okoliczności:
1) zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
2) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu dzieci,
3) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
4) innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
& 18
Ustala się następujące formy współdziałania przedszkola z rodzicami oraz ich częstotliwość:
1) w miesiącu wrześniu organizowane jest zebranie organizacyjne w trakcie którego Dyrektor zapoznaje rodziców ze statutem przedszkola, programem przedszkola na dany rok szkolny, a nauczyciele z zestawami programów wychowania przedszkolnego (konkretnych oddziałów przedszkolnych),
2) w miesiącu listopadzie i maju rodzice zapoznawani są z wynikami obserwacji i diagnozy wstępnej dzieci w formie pisemnej informacji zawierającej opis aktualnego poziomu rozwoju i propozycji działań wspomagających,
3) w miesiącu kwietniu rodzice dzieci realizujących roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego uzyskują pisemną informację o poziomie gotowości szkolnej dziecka i decydują o przekazaniu jej szkole, w której dziecko rozpocznie naukę,
4) w miesiącu czerwcu rodzice dzieci nierealizujących rocznego obowiązku przygotowania przedszkolnego uzyskują pisemną informację zawierającą opis aktualnego poziomu rozwoju i propozycji ewentualnych przyszłych działań wspomagających.
ROZDZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
& 19
1. W przedszkolu mogą być zatrudnieni pracownicy pedagogiczni, administracyjni i obsługi.
2. Dyrektor dopuszcza możliwość współpracy również z wolontariuszami i praktykantami.
3. Liczbę pracowników ustala osoba prowadząca przedszkole.
4. Dopuszcza się możliwość sprawowania opieki nad dziećmi przez osobę bez kwalifikacji pedagogicznych. Pełni ona rolę opiekuna.
5. Do zadań nauczyciela należy:
1) realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego dopuszczona przez MEN,
2) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości treści zawartych w programie wychowania przedszkolnego realizowanego w przedszkolu oraz uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
3) zachowanie właściwej jakości pracy dydaktyczno – wychowawczej,
4) prowadzenie i dokumentowanie diagnoz gotowości szkolnej, oraz obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci,
5) opracowywanie miesięcznych planów pracy dydaktyczno - wychowawczej, zgodnych z programem wychowania przedszkolnego,
6) współpraca ze specjalistami udzielającymi dzieciom porad psychologiczno - pedagogicznych, oraz nauczycielami zajęć dodatkowych,
7) dbanie o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie spacerów i wycieczek,
8) realizowanie zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
9) prowadzenie konsultacji i udzielanie porad rodzicom w zakresie pracy z dziećmi,
10) dokumentowanie przebiegu działalności opiekuńczo-wychowawczej w danym roku szkolnym w formie dziennika zajęć przedszkola i innych dokumentów wskazanych przez dyrekcję przedszkola,
11) czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, oraz przestrzeganie jej regulaminu
12) współdziałanie z innymi nauczycielami w zakresie planowania pracy wychowawczo- dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemne przekazywanie informacji dotyczących dzieci,
13) poddawanie się ocenie pracy przeprowadzonej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
14) realizacja przyjętych w Przedszkolu zasad ochrony i przetwarzania danych osobowych,
15) zgłaszanie Dyrektorowi Przedszkola wszelkich incydentów i naruszeń prowadzących do ujawnienia osobom nieuprawnionym, utratę lub nieuprawnioną zmianę danych osobowych.
§ 20
1. Do zadań wszystkich pracowników przedszkola należy:
1) sumienne i staranne wykonywanie pracy,
2) przestrzeganie czasu pracy ustalonego w placówce,
3) przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku,
4) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów pożarowych,
5) dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia,
6) przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
ROZDZIAŁ VI
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA I ICH RODZICE
§ 21
1. Rodzice mają prawo do:
1) udziału w różnych formach spotkań oddziałowych, tj. w zajęciach otwartych, w zebraniach organizacyjnych, prelekcjach specjalistycznych i warsztatach praktycznych, imprezach wewnętrznych i środowiskowych (wg kalendarza imprez i uroczystości),
2) konsultacji indywidualnych z wychowawcą,
3) bezpośredniego uczestnictwa w codziennym życiu grupy,
4) wyrażania i przekazywania dyrektorowi uwag i opinii na temat pracy nauczycieli i przedszkola.
2. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu,
2) respektowanie uchwał Rady Pedagogicznej,
3) współpraca z wychowawcami dziecka w przedszkolu,
4) zapewnienie dziecku zaopatrzenia w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
5) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
6) systematyczne przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub zadbanie o upoważnienie do tego osoby zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo,
7) niezwłoczne informowanie o nieobecności dziecka w przedszkolu, oraz o przyczynach tej nieobecności, zwłaszcza gdy w grę wchodzą zatrucia pokarmowe i choroby zakaźne.
§ 22
1. Wychowankami przedszkola są dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat, z możliwością przedłużenia pobytu dziecka w przedszkolu w związku z odroczeniem obowiązku szkolnego ustalonego przez odrębne przepisy.
2. Wychowanek przedszkola ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej zapewniającej bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą,
2) właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i własnego tempa rozwoju,
3) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia przedszkolnego, religijnego oraz światopoglądu, jeśli nie narusza tym dobra innych ludzi,
4) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentu,
5) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym,
6) pomocy w przypadku trudności rozwojowych,
7) akceptacji takim jakim jest,
8) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,
9) aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi,
10) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy,
11) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
12) wypoczynku,
13) jedzenia i picia,
3. Wychowanek przedszkola ma obowiązek przestrzegania umów społecznych
obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
1) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu przedszkola na miarę własnych możliwości,
2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do rówieśników, nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
3) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę,
4) dbania o własne dobro, ład i porządek w przedszkolu.
4. W przypadku notorycznego lekceważenia praw wychowanków lub szczególnego wykroczenia przeciw nim pracowników przedszkola, dziecko osobiście lub poprzez rodziców zgłasza ten fakt wychowawcy lub Dyrektorowi przedszkola.
§ 23
1. Dyrektor może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy przedszkolaków w n/w przypadkach:
1) braku pisemnego usprawiedliwienia długotrwałej, ciągłej nieobecności dziecka w przedszkolu obejmującej co najmniej 30 dni,
2) stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu, innych dzieci i personelu
3) braku współpracy z ze strony rodziców przy rozwiązywaniu problemów wychowawczych i rozwojowych dziecka
4) zalegania z odpłatnością za uczęszczanie do przedszkola za dwa miesiące,
5) na wniosek rodziców
2. Przyjęty w przedszkolu tryb postępowania z dzieckiem często stwarzającym sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci:
1) konsultacje z rodzicami i specjalistami zatrudnionymi w placówce
2) ewentualne konsultacje za pośrednictwem rodziców ze specjalistami spoza placówki,
3) rozmowy z dyrektorem,
3. Skreślenia dziecka z listy przyjętych wychowanków w wymienionych przypadkach dokonuje Dyrektor, informując o tym rodziców na piśmie.
ROZDZIAŁ VII
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA I ZASADY ODPŁATNOŚCI
& 24
Przedszkole uzyskuje środki finansowe na działalność z następujących źródeł:
1) dotacji przewidzianych przez Ustawę o systemie oświaty dla przedszkoli pochodzących ze środków gminy,
2) opłat wnoszonych przez rodziców (opiekunów prawnych) z tytułu świadczenia usług wychowania przedszkolnego,
3) dochodów z majątku Przedszkola.
& 25
Wysokość i warunki wnoszenia opłat przez rodziców (opiekunów prawnych) określa się w drodze umowy.
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 26
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Przedszkole prowadzi własną planowaną gospodarkę finansową i materiałową, za którą odpowiedzialny jest Dyrektor i zatrudniony w przedszkolu główny księgowy, oraz biuro rachunkowe, z którym przedszkole zawarło umowę.
3. Przedszkole zapewnia ochronę danych osobowych przetwarzanych w przedszkolu a wszyscy jego pracownicy są zobowiązani do przestrzegania przepisów wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO) oraz wprowadzonych w przedszkolu zasad przetwarzania danych osobowych.
4. Przedszkole, jako administrator danych osobowych wdraża środki techniczne i organizacyjne, aby przetwarzanie danych osobowych odbywało się zgodnie z RODO. Środki, o których mowa obejmują wdrożenie odpowiedniej Polityki Ochrony Danych.
§ 26
1. Statut przedszkola lub jego nowelizację uchwala się na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, odczytując zebranym pełny jego tekst. Członkowie Rady Pedagogicznej mają prawo wnoszenia poprawek do proponowanego tekstu statutu. Rada Pedagogiczna głosuje nad nowelizacją statutu lub uchwala nowy statut.
2. Z treścią Statutu przedszkola można zapoznać się w gabinecie Dyrektora oraz na stronie internetowej Przedszkola.
3. Statut Przedszkola Niepublicznego Kredka w powyższym brzmieniu wchodzi w życie z dniem 26.09.2024 r.